Budynki wielorodzinne - pilotaż

Ikona dekoracyjna programu pilotażowego [1800x877]

 

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie informuje, że dnia 31 stycznia 2022 r. zakończył się nabór wniosków w Programie Priorytetowym Poprawa jakości powietrza poprzez wymianę źródeł ciepła w budynkach wielorodzinnych  - pilotaż na terenie województwa zachodniopomorskiego

Podczas naboru złożono ponad 900 wniosków o dofinansowanie. Obecnie trwa ocena złożonych wniosków.

Dziękujemy Państwu za udział w Programie Poprawa jakości powietrza poprzez wymianę źródeł ciepła  w budynkach wielorodzinnych  - pilotaż na terenie województwa zachodniopomorskiego.

 

Spis treści:

  1. O programie.
  2. Zakres dofinansowania.
  3. Wysokość dofinansowania w 3 częściach programu.
  4. Składanie wniosku o dofinansowanie.
  5. Pomoc przy wypełnianiu wniosków o dofinansowanie.
  6. Okres kwalifikowalności kosztów.

O programie:

Poprawa jakości powietrza poprzez wymianę źródeł ciepła w budynkach wielorodzinnych to pilotażowy program na terenie województwa zachodniopomorskiego, którego celem jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych wielorodzinnych od 3 do 20 lokali mieszkalnych.

Program skierowany jest dla:

  • Właścicieli/współwłaścicieli lokalów mieszkalnych w budynkach wielorodzinnych;
  • Wspólnot mieszkaniowych.
Więcej informacji o programie, w tym wzory wniosków, regulamin, instrukcje wypełniania znajdują się na stronie www.wfos.szczecin.pl.

Zakres dofinansowania:

Dofinansowanie obejmować będzie zakup i montaż nowego źródła ciepła pod warunkiem likwidacji nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe oraz zadania termomodernizacyjne, w tym ocieplenie (w przypadku wnioskowania przez wspólnoty), zakup i montaż stolarki okiennej i drzwiowej.

Katalog kosztów kwalifikowanych część 1 i 2 (osoby fizyczne)

Katalog kosztów kwalifikowanych część 3 (wspólnoty mieszkaniowe)

Wysokość dofinansowania w 3 częściach programu:

Część 1: Dla osób fizycznych o dochodach do 100 000 zł rocznie przewidziano podstawowy poziom dofinansowania, w którym jego maksymalna intensywność wynosi od 30% do nawet 45% kosztów kwalifikowanych w zależności od rodzaju realizowanego przedsięwzięcia. Dotacja wyniesie:

  • do 20 tys. zł w przypadku wymiany źródła ciepła na pompę ciepła powietrze/woda oraz inwestycji z zakresu wymiany stolarki okiennej/drzwiowej lub montażu wentylacji;
  • do 15 tys. zł jeśli będą to inne źródła ciepła albo podłączenie do efektywnego źródła ciepła w budynku połączone ze wspomnianymi zadaniami z zakresu wymiany stolarki okiennej/drzwiowej lub montażu wentylacji;
  • do 5 tys. zł jeśli przeprowadzona będzie tylko wymiana stolarki okiennej/drzwiowej lub zakup i montaż wentylacji, bez wymiany źródła ciepła.

Część 2: Dla podwyższonego poziomu dofinansowania będą to odpowiednio dotacje w wysokości do:

  • do 30 tys. zł w przypadku wymiany źródła ciepła na pompę ciepła powietrze/woda oraz inwestycji z zakresu wymiany stolarki okiennej/drzwiowej lub montażu wentylacji;
  • do 25 tys. zł jeśli będą to inne źródła ciepła albo podłączenie do efektywnego źródła ciepła w budynku połączone ze wspomnianymi zadaniami z zakresu wymiany stolarki okiennej/drzwiowej lub montażu wentylacji;
  • do 10 tys. zł jeśli przeprowadzona będzie tylko wymiana stolarki okiennej/drzwiowej lub zakup i montaż wentylacji, bez wymiany źródła ciepła.

Żeby skorzystać z tej opcji, trzeba będzie przedstawić zaświadczenie (wydane przez gminę) potwierdzające, że przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wieloosobowego wnioskodawcy nie przekracza kwoty 1564 zł/os., a gospodarstwa jednoosobowego – 2189 zł.

Część 3: Kryterium dochodowe nie dotyczy wspólnot mieszkaniowych, dla których przedział maksymalnych poziomów bezzwrotnej dotacji wynosi od 40 do 290 tys. zł, a intensywność dofinansowania kosztów kwalifikowanych jest na poziomie do 60%. Ostateczna kwota dofinansowania w tym przypadku będzie zależała od kilku czynników: rodzaju przedsięwzięcia (wymiana źródła ciepła lub brak wymiany), zastosowanego rozwiązania technicznego ogrzewania w budynku (źródło wspólne lub indywidualne), liczby lokali w budynku (od 3 do 20) objętych działaniami proekologicznymi oraz zastosowania instalacji fotowoltaicznej.

Wśród warunków zachodniopomorskiego pilotażu warto zwrócić uwagę na to, że jeśli w budynku/lokalu mieszkalnym prowadzona jest działalność gospodarcza, to dotacja będzie pomniejszana proporcjonalnie do zajmowanej powierzchni na jej prowadzenie (jeśli powierzchnia przeznaczona dla działalności gospodarczej przekracza 30% – przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do dofinansowania), a jeśli budynek/lokal mieszkalny wyposażony jest w inne źródło ciepła niż na paliwo stałe lub źródło na paliwo stałe spełniające wymagania minimum klasy 5 normy EN 303-5, wówczas dotacja możliwa jest tylko na docieplenie lub wymianę stolarki okiennej/drzwiowej oraz zakup i montaż wentylacji. Przyszli beneficjenci powinni też wiedzieć, że po zakończeniu przedsięwzięcia w budynku/lokalu mieszkalnym nie mogą być użytkowane źródła ciepła na paliwo stałe o klasie niższej niż 5, ponadto wszystkie źródła ciepła muszą spełniać docelowe wymagania uchwały antysmogowej przyjętej przez Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego.

Składanie wniosku o dofinansowanie:

Osoby fizyczne i wspólnoty mieszkaniowe mogą składać wnioski o dofinasowanie za pośrednictwem Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD), po utworzeniu konta i zalogowaniu, na stronie internetowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod adresem http://gwd.nfosigw.gov.pl. Wniosek należy wypełnić i przesłać przez GWD, a następnie złożyć w formie:

  1. elektronicznej – na wyznaczoną skrzynkę podawczą WFOŚiGW Szczecin znajdującą się na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP), po uprzednim  opatrzeniu go kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym Wnioskodawcy lub w przypadku wspólnoty mieszkaniowej osoby/osób upoważnionej/ych do reprezentacji Wnioskodawcy,
  2. papierowej – przez dostarczenie wraz z załącznikami do WFOŚiGW Szczecin lub Koszalinie, po uprzednim pobraniu PDF wniosku przesłanego przez GWD, wydrukowaniu i opatrzeniu go podpisem własnoręcznym Wnioskodawcy lub w przypadku wspólnoty mieszkaniowej osoby/osób upoważnionej/ych do reprezentacji Wnioskodawcy. Dostarczenie może nastąpić:
    • osobiście albo za pośrednictwem kuriera do WFOŚiGW Szczecin lub Koszalinie,
    • za pośrednictwem placówki pocztowej.

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie

Biuro Szczecin
ul. Solskiego 3
71-323 Szczecin

Biuro Koszalin
ul. Zwycięstwa 111
75-601 Koszalin

 

Pomoc przy wypełnianiu wniosków o dofinansowanie:

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom właścicieli/współwłaścicieli lokalów mieszkalnych w budynkach wielorodzinnych oraz wspólnotom mieszkaniowym, uprawnionym do uzyskania dofinansowania w ramach Pilotażowego programu, Urząd Gminy Malechowo będzie udzielał wsparcia mieszkańcom w składaniu wniosków.

Wypełnianie wniosków odbywać się będzie po telefonicznym umówieniu terminu, z pomocą pracownika Urzędu Gminy, który będzie udzielał wyjaśnień dotyczących wniosku i zasad dofinansowania oraz pomagał w wypełnieniu wniosku (Urząd Gminy udostępni w swojej siedzibie stanowisko komputerowe do wypełniania wniosków o dofinansowanie).

Prosimy o wcześniejsze uzgodnienie terminu i godziny wizyty pod numerem telefonu: 94 314 05 60 w celu zapewnienia sprawnej obsługi klientów.

Możliwość wypełnienia wniosku wraz z pracownikiem Urzędu Gminy będzie możliwa po wcześniejszym umówieniu terminu telefonicznie:

  • Poniedziałki – godz. 10:00 – 18:00,
  • Czwartki – godz. 7:00 – 15:00.

Wniosek o dofinansowanie wypełnia Wnioskodawca na podstawie danych i informacji własnych. Za poprawność i rzetelność danych wprowadzonych do wniosku, w tym za zgodność danych ze stanem faktycznym, odpowiada wyłącznie Wnioskodawca.

Wnioski o dotację wypełniane są za pośrednictwem Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD), po utworzeniu konta i zalogowaniu, na stronie internetowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod adresem http://gwd.nfosigw.gov.pl.

W celu usprawnienia wypełniania wniosku o dotację prosimy o wcześniejsze przygotowanie niezbędnych informacji potrzebnych do jego wypełnienia.

Informacje, które należy przygotować w celu złożenia wniosku o dotację w części 1 i 2 programu – osoby fizyczne:

  • Wniosek składa właściciel/współwłaściciel lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnych (od 3 do 20 lokali). Uwaga: W przypadku współwłasności wniosek składa tylko jeden ze współwłaścicieli za zgodą wszystkich pozostałych współwłaścicieli na realizację przedsięwzięcia.
  • Wnioski wypełniane są wyłącznie za pośrednictwem Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD), po utworzeniu konta i zalogowaniu, na stronie internetowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod adresem http://gwd.nfosigw.gov.pl. Uwaga: W miarę możliwości przed wizytą w Urzędzie Gminy prosimy o samodzielną rejestrację Generatorze Wniosków (pod wskazanym linkiem do generatora).
  • Dane Wnioskodawcy: imię, nazwisko, pesel, numer telefonu do kontaktu, e-mail, NIP (o ile Wnioskodawca rozlicza się z urzędem skarbowym podając nr NIP).
  • Informację o współmałżonku Wnioskodawcy: imię, nazwisko, pesel, adres zamieszkania.
  • Informację o wszystkich pozostałych współwłaścicielach budynku/lokalu mieszkalnego (w przypadku współwłasności): imię, nazwisko, adres zamieszkania.
  • Adres zamieszkania i adres do korespondencji Wnioskodawcy. Uwaga: Należy podać adres do korespondencji w Polsce.
  • Informacje  dotyczące lokalu mieszkalnego oraz budynku wielorodzinnego, w którym lokal się znajduje (dotyczy części 1 i 2 programu – osoby fizyczne):
  • Adres lokalu mieszkalnego
  • Numer księgi wieczystej lokalu mieszkalnego (w formacie: AA0A/00000000/0, gdzie A to litera, 0 to cyfra).
  • Numer działki budynku wielorodzinnego
  • Rok wystąpienia o zgodę na budowę/zgłoszenia budowy (w przypadku braku posiadania takiej informacji – przedział czasowy odzwierciedlający orientacyjnie rok wystąpienia o zgodę na budowę/zgłoszenie budowy),
  • Powierzchnia całkowita lokalu mieszkalnego [m2],
  • Łączna liczba lokali mieszkalnych w budynku wielorodzinnym
  • W  przypadku  prowadzenia  działalności  gospodarczej  w  rozumieniu  Programu pilotażowego lokalu  mieszkalnym,  w  którym  będzie  realizowane  wnioskowane przedsięwzięcie – należy podać powierzchnię w m2 wykorzystywaną na prowadzenie działalności gospodarczej oraz liczbę miesięcy w roku wykorzystania powierzchni na prowadzenie działalności gospodarczej. Uwaga: Jeśli wyliczony procent powierzchni przeznaczonej na prowadzenie działalności gospodarczej przekracza 30% powierzchni całkowitej lokalu mieszkalnego, przedsięwzięcie nie może być dofinansowane.
  • Zakres rzeczowy przedsięwzięcia:

Źródło ciepła (można wybrać tylko jedno nowe źródło ciepła):

  • Przyłączenie do sieci ciepłowniczej wraz z przyłączem,
  • Pompa ciepła powietrze/woda
  • Pompa ciepła powietrze/woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej,
  • Pompa ciepła powietrze/powietrze,
  • Gruntowa pompa ciepła o podwyższonej klasie efektywności energetycznej,
  • Kocioł gazowy kondensacyjny,
  • Kotłownia gazowa (przyłącze gazowe, instalacja wewnętrzna, kocioł gazowy kondensacyjny, opłata przyłączeniowa, dokumentacja projektowa),
  • Kocioł na węgiel (ekogroszek),
  • Kocioł zgazowujący drewno,
  • Kocioł na pellet drzewny,
  • Kocioł na pellet drzewny o podwyższonym standardzie,
  • Ogrzewanie elektryczne,
  • Instalacja centralnego ogrzewania oraz instalacja ciepłej wody użytkowej,
  • Podłączenie lokalu do efektywnego źródła ciepła w budynku
  • Wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła,
  • Stolarka okienna i drzwiowa (należy podać powierzchnie w m2okien lub drzwi, jakie mają być docelowo montowane).
  • Dokumentacja (audyt energetyczny, dokumentacja projektowa, ekspertyzy).
  • W przypadku ubiegania się o podwyższony poziom dofinansowania Wnioskodawca zobowiązany jest do dołączenia do wniosku zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego, wydanego do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie (zaświadczenie są wystawiane przez pracownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Malechowie). Uwaga: Zaświadczenie składane z wnioskiem o dofinansowanie nie może być wydane z datą wcześniejszą niż 3 miesiące od daty złożenia wniosku o dofinansowanie. Zaświadczenie powinno być wydane najpóźniej w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie.
  • W przypadku ubiegania się o podstawowy poziom dofinansowania (osoby, których roczny dochód nie przekracza 100 000 zł) należy wziąć pod uwagę dochód wyłącznie Wnioskodawcy (w przypadku wspólnego rozliczenia PIT-u przez współmałżonków dochód dzieli się na połowę). W celu ułatwienia wyliczenia dochodu Wnioskodawcy można przygotować dokumenty potwierdzające roczny dochód.

We wniosku należy podać łączną wartość dochodów uzyskanych przez Wnioskodawcę ze wszystkich źródeł:

  • Roczny dochód ustalony na podstawie PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-CFC, PIT-40A – pozycja PIT :Podstawa obliczania podatku”.
  • Roczny dochód ustalany na podstawie PIT-16 (karta podatkowa), PIT-28 (ryczałt od dochodów ewidencjonowanych),
  • Roczny dochód ustalany z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego na podstawie ha przeliczeniowych – przyjmuje się, że z 1 ha przeliczeniowego uzyskuje się dochód roczny w wysokości dochodu ogłaszanego corocznie, w drodze obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie ustawy o podatku rolnym, obowiązującego na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie, w przypadku gdy gospodarstwo rolne objęte jest małżeńską ustawową wspólnością majątkową liczbę ha przeliczeniowych dzieli się na pół,
  • Roczny dochód Wnioskodawcy niepodlegający opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca osiągający dochody poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, dokonuje ich przeliczenia na podstawie średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia poprzedniego roku, pod warunkiem, że za okres podatkowy przyjmuje się rok kalendarzowy. W pozostałych sytuacjach, przyjmuje się kurs z ostatniego dnia okresu podatkowego. Wnioskodawca wpisuje dochód na podstawie dokumentu poświadczającego dochód roczny, właściwego dla danego kraju.

Informacje, które należy przygotować w celu złożenia wniosku o dotację w części 3 programu – wspólnoty mieszkaniowe:

  • Wniosek składa osoba/osoby upoważnione do reprezentacji Wnioskodawcy (wspólnoty mieszkaniowej). Uwaga: Osoba/osoby, które składają wniosek w imieniu wspólnoty muszą złożyć podpis/y w wersji papierowej wniosku.
  • Wnioski wypełniane są wyłącznie za pośrednictwem Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD), po utworzeniu konta i zalogowaniu, na stronie internetowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod adresem http://gwd.nfosigw.gov.pl. Uwaga: W miarę możliwości przed wizytą w Urzędzie Gminy prosimy o samodzielną rejestrację Generatorze Wniosków (pod wskazanym linkiem do generatora).
  • Dane Wnioskodawcy: nazwa, NIP, REGON
  • Adres siedziby wspólnoty mieszkaniowej
  • Dane osoby/osób wyznaczonej/-ych do kontaktów: nazwisko, imię, telefon kontaktowy, e-mail
  • Informacje  ogólne dotyczące budynku objętego przedsięwzięciem:
    • Adres budynku mieszkalnego
    • Numer księgi wieczystej budynku mieszkalnego (części wspólnej)
    • Numer działki
    • Rok wystąpienia o zgodę na budowę/zgłoszenie budowy
    • Liczba wszystkich lokali mieszkalnych w budynku (3-20)
    • Powierzchnia całkowita budynku (m2)
    • Powierzchnia całkowita ogrzewana budynku (m2)
    • Powierzchnia lokali mieszkalnych lub użytkowych wykorzystywanych na prowadzenie działalności gospodarczej zgodnie z unijnym prawem konkurencji (m2)
    • % powierzchni lokali mieszkalnych lub użytkowych wykorzystywana na prowadzenie działalności gospodarczej
  • Rodzaj przedsięwzięcia, które zostanie zrealizowane:
    • Liczba zlikwidowanych źródeł ciepła
    • Informacje o lokalach objętych przedsięwzięciem (liczba lokali, numery lokali mieszkalnych, powierzchnia ogrzewania lokali mieszkalnych [m2], udział % powierzchni mieszkalnych objętych wymianą źródła ciepła w całkowitej powierzchni ogrzewanej budynku)
    • Lokalne mieszkalne, w których nie jest przewidziana wymiana źródeł ciepła, lecz inne prace (liczba i numer lokali mieszkalnych)
    • Rodzaj przedsięwzięcia (koszty kwalifikowalne zgodne z daną pozycją w Załączniku 1a do Programu)
  • Wymagane załączniki:
    • Kopia uchwały wspólnoty mieszkaniowej umożliwiająca realizację przedsięwzięcia
    • Karta audytu energetycznego (jeśli nie zaznaczymy pola B.2.23 we wniosku)
    • Kopia uchwały w sprawie wyboru zarządu wspólnoty

Rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie odbywa się w terminie do 30 dni roboczych od daty wpływu do WFOŚiGW w Szczecinie lub Koszalinie.

Okres kwalifikowalności kosztów:

  1. Rozpoczęcie przedsięwzięcia rozumiane jest, jako poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego (data wystawienia pierwszej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego) i może nastąpić od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie. Koszty poniesione wcześniej uznawane są za niekwalifikowane, z wyłączeniem kosztów audytu energetycznego, dokumentacji projektowej i ekspertyz, o ile poniesiono koszty nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku odofinansowanie.
  2. Zakończenie przedsięwzięcia (data wystawienia ostatniej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego lub innego dokumentu potwierdzającego wykonanie prac) oznacza rzeczowe zakończenie wszystkich prac objętych umową o dofinansowanie, pozwalające na prawidłową eksploatację zamontowanych urządzeń.
  3. Okres realizacji przedsięwzięcia wynosi w przypadku części 1) i 2) Programu – do 24 miesięcy, a w przypadku części 3) Programu - do 30 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie, lecz nie później, niż do 31.12.2023r.

Do pobrania